Onderwijs

MAMA en Onderwijs

Het vernieuwde Finse onderwijs met maar halve dagen les, kortere lesuren en een empatische benadering van de leerlingen scoort het best op wereldvlak. Sommige kinderen ter wereld hebben dus al het geluk om in dit veilige, zorgzame en op alle vlakken positieve systeem op te groeien. MAMA wil gaan voor wereldwijd kindergeluk!

http://www.klasse.be/leraren/video/het-geheim-van-het-fins-onderwijs/

Deze Japanse docu “Japanse Levenslessen” is ook een perfect voorbeeld van hoe het anders kan:

https://www.youtube.com/watch?v=umOHxEy1qig

Door de godsdienst-en moraalvakken samen te voegen tot het gemeenschappelijke vak sociale vorming/leefsleutels en dit verplicht op te nemen in het leerplan van elke school, kan elk kind in onze samenleving de methodes aanleren om op te groeien tot een stabiele, zelfbewuste volwassene. 

Dit nieuwe vak ter voorbereiding op een goed maatschappelijk leven houdt in: sociale vaardigheden, empowerment, focus op persoonlijke talenten en passies, stress-management bvb in de vorm van yoga en mindfulness, geweldloze communicatie, empatische ontwikkeling, assertiviteitstraining,  psychologie, godsdienstfilosofie, ecologisch bewustzijn en voedingsadvies.

Er zijn reeds vele goede initiatieven daarrond, maar niet elke school heeft de (financiële) kans om toegang tot die extra pakketten te  krijgen. Leraren doen hun best maar het vraagt soms veel inzet om naast het vele papierwerk ook nog de kinderen met problemen voldoende te ondersteunen. De enkele zorgleerkrachten per school zijn dikwijls niet in de mogelijkheid om alle kinderen in probleemsituaties op te vangen en te begeleiden.

MAMA wil de lerarenopleiding veranderen van bachelor naar master. In deze langere opleiding wordt meer focus gelegd op de therapeutische en psychologische ondersteuning die de huidige leerling nodig heeft. Leraren in spe krijgen er de tools aangereikt voor de problemen waar onze moderne kinderen mee worstelen: scheiding, familiale problemen, drugs, armoede, depressie en medicalisering door labeling.

We willen een alternatief zoeken voor de grote aantallen rilatine, anti-psychotica en antidepressiva die onze kinderen al maar meer slikken. Om mee te kunnen draaien in een strak en veeleisend schoolsysteem dat weinig rekening houdt met emoties, willen we de problemen waar ze mee worstelen op een constructieve, passie-stimulerende en anti-competitieve manier aanpakken.

Pesten wordt bespreekbaar en oplosbaar in de klas via klasgesprekken waarbij leraren de kennis hebben om zulke problemen te begeleiden. Dit resulteert op termijn in leerlingen die zich beter kunnen concentreren en beter leren, doordat ze zich beter in hun vel voelen.

De demotivatie en de vele burn-outs en depressies van leraren zijn een teken aan de wand dat het voor leraren ook anders moet.

http://www.klasse.be/leraren/45654/en-het-onderwijs-dat-onze-leerlingen-wensen-is/

De school wordt een veilige en aangename plek, voor leerlingen én leraren.

De drempel om voor het beroep leraar te kiezen wordt verhoogd, alsook het loon. Iemand die je kind zijn hele schoolloopbaan begeleidt moet gepassioneerd en stimulerend tewerk kunnen gaan.

Want onthouden we niet allemaal die leraren die gepassioneerd lesgaven en daardoor een voorbeeld waren voor onze schoolmotivatie, interesse en goesting om te leren?

Door het statuut van leraar aantrekkelijker en beter betaald te maken zullen ook mensen uit de therapeutische en bedrijfssector sneller de overstap maken naar leraar, en zo zal het tekort aan gemotiveerde leerkrachten opgelost raken. De meerkost die dit met zich meebrengt wordt gecompenseerd door de vermindering van kosten achteraf: een gezonde, gelukkige volwassene kost onze maatschappij beduidend minder aan ziekenkas, werkeloosuitkering en gevangenisfacturen.

Het emotionele IQ van onze leerlingen stijgt, en daarmee ook de kwaliteit van onze samenleving.

 

positieve-kenmerken


 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *